
Globalizacja – do czego zmierzamy?
Globalizacja stała się już nieodwracalnym procesem przemiany. Wpływa ona na różne aspekty naszej codzienności. Powoduje wzajemne przenikanie się różnych nurtów w kulturze i sztuce. Zauważyliśmy już, że globalizacja przyspiesza integrację narodów mieszkających nawet na różnych kontynentach. Przyczynia się też do rozwoju więzi kulturowych między obywatelami różnych krajów.
Ponadto rozwój międzynarodowej polityki i technologii w ostatnich kilku dekadach spowodował wzrost handlu transgranicznego, inwestycji i migracji do tego stopnia, że wielu obserwatorów uważa, że świat wszedł w jakościowo nową fazę rozwoju gospodarczego.
W ciągu ostatnich dwóch dekad, wiele rządów przyjęło wolnorynkowe systemy gospodarcze, znacznie zwiększając swój potencjał produkcyjny i tworząc niezliczone nowe możliwości dla handlu międzynarodowego i inwestycji. Rządy wielu państw wynegocjowały również radykalne zmniejszenie barier w handlu i zawarły międzynarodowe porozumienia promujące handel towarami, usługami i inwestycjami. Korzystając z nowych możliwości na rynkach zagranicznych, korporacje zbudowały zagraniczne fabryki i zawarły ustalenia dotyczące produkcji i marketingu z zagranicznymi partnerami. Cechą charakterystyczną globalizacji jest zatem międzynarodowa struktura biznesowa i finansowa.
Dostępność produktów pochodzących z „drugiego końca świata” na naszych rynkach oraz obniżenie kosztów ich produkcji dla wielu z nas daje nowe możliwości, z których korzystamy na co dzień.
Procesy te mają jednak jedną zauważalną wadę. Ujednolicenie we wszystkich wymiarach globalizacji (gospodarczym, społeczno-kulturowym, politycznym) powoduje utratę tożsamości narodowej. Młodzi ludzie w nowym „jednym świecie” mniej interesują się swoją historią, tradycją i kulturą. Często kupują produkty zagraniczne, zwracając uwagę na brand, a nie na jakość.
Nasza tożsamość, czyli czym jest „pamiętanie siebie”
Od wieków w naszym regonie podbeskidzkim rozwijały się tradycje, które „pamiętamy”, pielęgnujemy i rozwijamy na co dzień.
Wiemy, że sztuczne taniny w dzisiejszych czasach łatwiej jest sprzedać, ale stawiamy na jakość i naturalność.
Wiemy, że możemy obniżyć koszty produkcji, wprowadzając inne, tańsze technologie, ale wybieramy działanie w zgodzie z zieloną transformacją i dbamy o środowisko.
Wiemy, że możemy sprzedawać nasze tkaniny wełniane na każdym rynku na świecie, ale pragniemy przede wszystkim dotrzeć do naszych rodaków.
Najlepsze masz bliżej
Każda tożsamość kulturowa bierze się nie tylko z historii, ale tworzona jest w czasie rzeczywistym.
To właśnie Ty masz dużo możliwości, duży wybór i to Ty podejmujesz decyzję.
Wszystko, co najlepsze znajdziesz „na swoim podwórku”. Nie wierzysz? Sprawdź.